Lättläst Islam

advertisement
!
Namn:__________________________
Islam
Det finns ungefär 1,3 miljarder muslimer i världen. I Sverige bor det ungefär 350 000
muslimer. Islam betyder ”att lyda Gud”. En person som tror på islam kallas muslim.
Tro
Gud (Allah) skapade världen. De första människorna hette Adam och Eva (Hawa). Adam
och Eva bodde i paradiset. Satan (Shaytan) lurade Adam och Eva att inte följa Guds
regler. Gud tvingade Adam och Eva att lämna paradiset.
Gud valde flera profeter. Gud valde Abraham (Ibrahim) till profet. Gud ville att Abraham
skulle offra sin son Ismael. När Abraham skulle döda sin son kom ett djur istället. Gud sa
att Abraham fick offra djuret istället.
Gud valde Jesus till sin profet. Jesus var jude. Kristna tror att Jesus var Guds son. Kristna
säger att Jesus är Messias.
Gud valde Muhammed till sin sista profet. Muhammed är den viktigaste profeten.
Muhammed föddes i Mekka för nästan 1500 år sedan. Gud skickade ängeln Gabriel till
Muhammed. Gabriel berättade att Gud ville ha Muhammed som sin profet.
När en muslim dör bestämmer Gud om man kommer till himlen eller helvetet. Om man har
varit en god människa kommer man till himlen. Om man har varit en dålig människa
kommer man till helvetet.
1
Anna Peterle, Scheeleskolan, Köping – www.lektion.se
!
Namn:__________________________
Regler
Det finns flera regler i islam. Gud har gett reglerna till människorna. De viktigaste reglerna
kallas de fem pelarna. Pelarna bär islam.
1. Trosbekännelsen
En muslim ska berätta vad han eller hon tror på. De ska säga: ”Det finns ingen gud utom
Gud. Muhammed är hans profet”. De orden är muslimernas trosbekännelse.
2. Bönen
En muslim ska be fem gånger varje dag. När en muslim ska be måste han eller hon vända
sig mot Mekka.
3. Allmosan
En muslim ska skänka en del av sina pengar till de som är fattiga.
4. Fastan
En muslim ska fasta när det är Ramadan. En månad varje år får muslimer inte äta medan
solen är uppe. De får bara äta när solen är nere. Fastemånaden kallas Ramadan. De som
inte behöver fasta är barn, de som är sjuka, kvinnor som är gravida och de som är mycket
gamla.
5. Pilgrimsfärden
En muslim ska besöka Mekka minst en gång i sitt liv. Mekka är muslimernas mest heliga
plats. I Mekka föddes profeten Muhammed.
2
Anna Peterle, Scheeleskolan, Köping – www.lektion.se
!
Namn:__________________________
Det finns regler om mat. Det en muslim får äta kallas halal. Det en muslim inte får äta
kallas haram. Griskött och alkohol är haram. Halal-kött måste slaktas på ett särskilt sätt.
Det finns regler om kläder. Muslimska kvinnor bär ofta kläder som täcker hela kroppen. De
bär ofta sjal. Den vanligaste sjalen kallas hijab. Hijab täcker håret men visar ansiktet.
Gudstjänst
Muslimernas gudstjänstlokal kallas moské. Varje fredag samlas muslimerna i moskén. Då
är det veckans viktigaste gudstjänst. Den som leder gudstjänsten kallas imam. Imamen
leder bönen i moskén och läser ur Koranen.
Koranen är muslimernas heliga bok. Koranen är skriven på arabiska. Gud skickade ängeln
Gabriel till Muhammed. Muhammed skrev det som Gabriel berättade. Det är Koranen.
Alla måste ta av sig skorna i moskén. Det är viktigt att tvätta sina händer, fötter och ansikte
innan bönen. En muslim ska vara ren både till kropp och själ innan bönen.
Bönen går alltid till på samma sätt. Man läser alltid samma ord på arabiska och följer
samma rörelser. Det ger gemenskap.
3
Anna Peterle, Scheeleskolan, Köping – www.lektion.se
!
Namn:__________________________
Högtider
Den viktigaste tiden på året är fastemånaden Ramadan. År 2012 började Ramadan den
20 juli. När det är Ramadan fastar muslimer. Att fasta betyder att man inte äter. Muslimer
fastar när solen är uppe. Under Ramadan ska man vara särskilt god mot varandra och
även vara hjälpsam mot de som har det svårt.
Efter Ramadan firar muslimerna högtiden Eid Al-Fitr i tre dagar. Då äter man god mat,
umgås med familj och vänner och barnen brukar få presenter. År 2012 firades Eid-Al Fitr
den 19-21 augusti.
En annan viktig högtid är Eid Al-Adha, Offerhelgen. Den firas till minne av att profeten
Ibrahim skulle offra sin son Ismael. År 2012 firas Eid Al-Adha den 26 oktober.
Muslimernas nyår kallas Al Hidjra. År 2012 blir det år 1434 enligt islamsk tideräkning.
4
Anna Peterle, Scheeleskolan, Köping – www.lektion.se
!
Namn:__________________________
Frågor om islam
1.Hur många muslimer finns det i världen?
________________________________________________________________________
2.Vad betyder ordet islam?
________________________________________________________________________
3.Vem var Ibrahim?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
4.Vem är islams viktigaste profet?
________________________________________________________________________
5.Skriv tre meningar om Muhammed.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
6.Vad är de fem pelarna?
________________________________________________________________________
7.Vilka är de fem pelarna?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
8.Hur många gånger ska en muslim be varje dag?
________________________________________________________________________
5
Anna Peterle, Scheeleskolan, Köping – www.lektion.se
!
Namn:__________________________
9.Vad heter muslimernas mest heliga plats?
________________________________________________________________________
10.Vad är den muslimska trosbekännelsen?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
11.Vad kallas det som muslimerna får äta?
________________________________________________________________________
12.Vad får en muslim inte äta?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
13.Vad är en hijab?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
14.Vad kallas muslimernas gudstjänstlokal?
________________________________________________________________________
15.Vilken dag går många muslimer till moskén?
________________________________________________________________________
16.Vad kallas den person som leder bönen i moskén?
________________________________________________________________________
17.Vad måste muslimer göra innan bönen i moskén?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
18.Vad är Koranen?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
6
Anna Peterle, Scheeleskolan, Köping – www.lektion.se
!
Namn:__________________________
19.På vilket språk är Koranen skriven?
________________________________________________________________________
20. Vad är Ramadan?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
21. Hur firar muslimerna slutet på Ramadan?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
22.Varför firas högtiden Eid Al-Adha?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
23.Vilket år är det enligt den muslimska tideräkningen?
________________________________________________________________________
7
Anna Peterle, Scheeleskolan, Köping – www.lektion.se
Download